klasyka,  styl

Porsche 911 – legenda motoryzacji

W całej historii motoryzacji niewiele jest modeli tak kultowych i tak dobrze rozpoznawalnych nawet wśród laików modeli, jak słynne 911 niemieckiej marki Porsche. Pierwszy egzemplarz opuścił stuttgarcką fabryką w roku 1964, ale jego historia sięga nawet dalej – wstępne projekty Ferry Porsche przygotował już pięć lat wcześniej. O jego fenomenie świadczyć może w głównej mierze fakt, że od ponad półwiecza na rynku regularnie pojawiały się kolejne generacje 911-tki i jest ona produkowana do dziś.

Niespodziewane wpływy francuskie
Co ciekawe, model ów zyskał pierwotnie numer 901 i wyprodukowano nawet 82 egzemplarze posiadające takie oznaczenie. Okazuje się jednak, że na znaną obecnie numerację finalny wpływ miała… konkurencja! Marka Peugeot posiadała bowiem wyłączność na używanie trzycyfrowych identyfikatorów modeli, w których drugą cyfrą było zero. I choć ten ekskluzywny przywilej obowiązywał jedynie na rynku francuskim, Porsche wskutek protestów rywali wolało zmienić nazwę całkowicie, a nie tylko dla zachodnich sąsiadów.

Doskonałe w każdym wydaniu
Z założenia Porsche 911 miało być samochodem nie tylko sportowym, ale także eleganckim, oraz gwarantującym jednocześnie bezproblemowe pokonywanie najbardziej wymagających tras, chociażby na afrykańskich bezdrożach. Ogromny sportowy potencjał modelu został wielokrotnie potwierdzony zwycięstwami w kolejnych rajdach i wyścigach, m.in. w Daytonie czy Targa Florio. Niezwykle stylowy design zapewnił mu ponadto status motoryzacyjnej ikony popkultury – w wersji Turbo pojawił się nawet w jednej z części przygód Jamesa Bonda. Ten sam model „zagrał” w kultowej komedii „Bad Boys” z Willem Smithem. Gwiazdy często używają modelu 911 nie tylko na srebrnym ekranie, ale także w życiu prywatnym. Do jego szczęśliwych i dumnych posiadaczy zalicza się np. Tom Cruise.

Niesłabnąca klasa
Obecna, szósta już generacja tego legendarnego wozu sportowego o numerze 991, produkowana jest od roku 2011 i tak jak swój pierwowzór, schodzi z taśm fabryki Porsche w Stuttgarcie. Od momentu zaprezentowania prototypu w tym samym roku, niemiecki producent co i rusz zaskakuje kolejnymi modyfikacjami tej wersji, które wciąż znajdują uznanie u fanów marki, jak również ekspertów od motoryzacji. W 2012 auto zostało bowiem nagrodzone prestiżową nagrodą World Performance Car of the Year, przyznawaną samochodom debiutującym na rynku w danym roku. Jak widać, mimo ponad pięćdziesiątki na karku, 911-tka nadal potrafi zaskakiwać świeżością i z pewnością zrobi to jeszcze nie raz w kolejnych latach.