Zawsze AUTO i zawsze MOTO

Kiedy opona traci jakość?

Opony w samochodzie nabierają lepszej przyczepności dopiero po rozgrzaniu samochodu, oznacza to, że w trakcie jazdy zwiększa się ich przyczepność, natomiast fakt ten, znany jest przeważnie tylko zawodowym rajdowcom. Na przyczepność opon do podłoża wpływa nie tylko rozgrzanie samochodu, ale także pora roku. Miękka opona jest stosowana w okresie zimowym, ponieważ ma lepszą przyczepność na śniegu, twarde opony lepiej sprawdzają się w na twardej powierzchni. Dlatego zakłada się je w lecie. Warto jest zsynchronizować zmianę opony razem ze zmianą sezonu znacznie poprawia to komfort jazdy.

Przy zmianie opony trzeba pamiętać o odpowiedniej temperaturze przechowywania. Jeśli opona zimowa, która ma miękkie ogumienie jest przechowywana w zbyt ciepłym pomieszczeniu, z czasem zaczyna tracić swoją jakość, i obniża się jej przyczepność do podłoża. Podobnie jest z oponą letnią, jeśli jest przechowywana w nieodpowiedniej temperaturze, zaczyna tracić swoje właściwości, co da się mocno odczuć przy kontakcie z mokrym podłożem.

Czasami zmianę opony wymusza na nas sama opona. Tutaj ciekawym rozwiązaniem jest opona typu run flat, która daje możliwość kontynuowania jazdy do 80 km na godzinę przy „kapciu”. Kiedy kierowca zauważa spadek powietrza jest to dla niego sygnałem, że być może opona została przedziurawiona, wtedy opona run flat, daje kierowcy komfort spokojnego dotarcia do warsztatu wulkanizacyjnego, gdzie dziurę w oponie samochodu, można zlikwidować kołkami wulkanizacyjnymi.

Samochodowe kapcie są rozwiązywalne, gorzej jest z motocyklami. Tutaj dziur się nie łata, opony po przedziurawieniu trzeba wymienić, motocykle są w tym przypadku bardziej niebezpieczne, bo okazuje się, że jak już ma nam się zdarzyć nieszczęście w postaci kapcia, to bezpieczniej jest go złapać na postoju, w wielu przypadkach kapeć na profesjonalnym motorze może się skończyć wypadkiem.

Ważnym nośnikiem informacji jest stan ogumienia czyli bieżnik. Portal Era motor zawiera dokładną informacje na temat zużycia opon i określa moment w którym należy je wymienić.
„…1.6 milimetra to jest dopuszczalna głębokość bieżnika, natomiast nasi eksperci twierdzą, że przy trzech czterech milimetrach należy taką oponę wymienić, ze względu na to, że jazda na takiej opnie staje się niebezpieczna”.

Dlatego czas wymiany opony zależy od wielu czynników, czasami opona sama komunikuje, że jest już zużyta, żeby to zauważyć trzeba kontrolować stan bieżnika, czasami sytuacja wymusza zmianę, jak w przypadku złapania „kapcia”. Ze względu na efektywną przyczepność do podłoża warto jest uwzględnić sezony, bo wtedy zwiększamy nie tylko komfort jazdy, ale także bezpieczeństwo.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.