klocki hamulcowe

Jakie klocki hamulcowe warto wybrać?

W związku z wciąż rozwijającą się technologią, szczególnie w dziedzinie motoryzacji coraz trudniej podejmować decyzje dotyczące zakupu takich części do auta jak klocki hamulcowe. Wielość producentów oraz ich dbałość o jakość szczególnie utrudniają decyzję. Decydując się na zakup klocków warto kierować się pewnymi zasadami. Wybór ten determinuje późniejsze bezpieczeństwo.

Zamienniki oryginalnych klocków – warto?

Zdecydowanie nie. Klocki hamulcowe to jeden z najbardziej eksploatowanych w aucie elementów, w związku z czym jest to jednocześnie jeden z najszybciej zużywających się elementów. Po wpisaniu w Google: producent klocków hamulcowych pojawia się wiele wyników, a wybór wcale nie staje się prostszy. Mamy do wyboru droższe, oryginalne elementy i ich zwykle tańsze odpowiedniki. Wybierając jednak tańsze odpowiedniki należy się liczyć z tym, że ich żywotność może wynieść jedynie kilka tygodni.

Certyfikacja w przypadku klocków hamulcowych

Warto, by klocki posiadały certyfikat europejskiego standardu ECE R90 lub amerykańskiego DOT. To, czy dana część posiada owy certyfikat bardzo łatwo sprawdzić: ”E” umieszczone w kółku to standard europejski, a litery od „E” do „H” oznaczają standard amerykański. Nie potwierdza to, że klocki zapewnią jakieś szczególne osiągi. Są jedynie i aż potwierdzeniem spełnienia wszelkich wymogów bezpieczeństwa, czego zwykle brakuje podczas wyboru tańszych części.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru klocków?

Rodzaj – klocki hamulcowe możemy podzielić w zależności od rodzaju materiału z jakiego zostały wykonane. Wyróżniamy więc:

  • klocki metaliczne (do 65% metalu, głośne podczas hamowania, ze względu na swoją trwałość mogą negatywnie wpływać na tarcze hamulcowe; wyjątkowo dobre dla aut off-roadowych oraz aut o większej masie)

  • klocki organiczne (w ich składzie znajduje się głównie żywica węglowa, dość szybko się zużywają, nie hałasują i nie niszczą tarcz hamulcowych; niezwykle powszechne w autach osobowych)

  • klocki ceramiczne (najdroższe i najbardziej zaawansowane rozwiązanie, składają się z włókien ceramicznych, umiarkowane używanie i eksploatowanie tarcz hamulcowych; stosowane głównie w autach sportowych, ponieważ wymagają montażu dodatkowego elementu: tarcz wentylowanych)

Certyfikacja – wspomniane już wcześniej oznaczenie, które każdy producent klocków hamulcowych mieć powinien.

Cena – ostatnie, ale nie mniej ważne. Jeśli nie zależy nam na dodatkowych udogodnieniach jak: podwyższony współczynnik tarcia, odporność na temperaturę czy ciche hamowanie, to zdecydowanie można wybrać średnią klasę jakościową. Warto jednak nie wybierać najtańszej opcji z możliwych – może się to obrócić przeciwko nam.