motocykl

Badanie techniczne motocykla

Podobnie jak samochody, motocykle również muszą podlegać cyklicznym kontrolom. Co powinno wchodzić w zakres takiej kontroli?

Badanie techniczne motocykla trwa zazwyczaj ok. pół godziny. Powinno się je wykonywać tak samo często, jak przeglądy w samochodach – co roku. Należy je wykonać w Okręgowej Stacji Kontroli, która ma uprawnienia do przeglądu motocykli. Jest to ważne, ponieważ do kontroli motocykli potrzebne są specjalistyczne urządzenia, inne niż w przypadku samochodów. Co równie ważne, badaniu technicznemu podlegają również skutery.

Kwestie rejestracyjne

Przede wszystkim pracownik powinien sprawdzić, czy wszystkie dane w dowodzie rejestracyjnym zgadzają się ze stanem faktycznym, np. numer ramy. Jeśli zostaną stwierdzone niezgodności, powinien zatrzymać taki dowód i przekazać go do Wydziału Komunikacji.

Sprawdzanie podstawowych układów

Kolejnym elementem jest sprawdzenie wszystkich układów, które mają wpływ na działanie motocykla. Należą do nich: układ hamulcowy (jego działanie, oględziny tarcz i klocków, maksymalny nacisk na dźwignię hamulców), układ kierowniczy (działanie, zwrotność, luzy na łożyskach), układ wydechowy (jego oględziny, pomiar hałasu). Następnym elementem do sprawdzenia jest działanie wszystkich świateł – kierunkowskazów, hamowania, pozycyjnych, awaryjnych. Należy również sprawdzić krzywiznę ramy i jej uszkodzenia, a także prędkościomierz i działanie sygnałów dźwiękowych. Ważnym elementem jest również sprawdzenie stanu opon.

Wymiana tarcz hamulcowych

Tarcze hamulcowe do motocykli, czyli gówna część układu hamulcowego, wpływają na bezpieczną pracę pojazdu. Podlegają one ciągłej eksploatacji, dlatego należy być przygotowanym na ich okresową wymianę. Nie można jednak jednoznacznie stwierdzić, kiedy należy je wymieniać. Zależy to od wielu czynników, m.in. od rodzaju tarcz, sposobu jazdy, warunków pogodowych. Podczas cyklicznego przeglądu mechanik może określić, jaka jest wytrzymałość naszych tarcz i co ile należy je wymieniać.

Czym są tarcze hamulcowe?

Tarcze hamulcowe do motocykli nie różnią się od tych samochodowych – mają kształt koła. Produkowane są ze specjalnych stopów materiałów, ponieważ podczas użytkowania muszą wytrzymać bardzo wysoką, dochodzącą nieraz do 500 stopni, temperaturę. Najtańsze są tarcze monolityczne, które jednak mogą się przegrzewać. Lepszym rozwiązaniem będą tarcze wentylowane, które posiadają otwory odprowadzające ciepło.